- Rabbi David Hirsch
- Date:
-
Venue:
YU Wilf Campus
Gemara: - Duration: 1 hr 18 min
Please click here to donate and sponsor Torah learning on YUTorah
1 comment Leave a Comment
Author: True == 1 ? Anonymous : Anonymous #44;
<p>Dear Rav Hirsch Shlita!!!</p> <p>You give GREAT AMAZING shiurm!!</p> <p>From נפש הרב:</p> <p> </p> <p> אחד הפוסקים העירו על כך שיש בעיא במה שאנו מתחילים לומר את הקידוש שבליל שבת מהתיבות ויהי ערב ויהי בקר יום הששי דכל פסוקא דלא פסקי' משה וכו' ורבנו סיפר שפעם אמר לו ת"ח אחד סברא להתיר בזה דבגמ' מגילה כב מבואר דלצורך גדול יש להתיר איסור זה וה"נ בליל שבת איכא צורך גדול דבמדרש רבה דרשו על תחילת הפסוק ההוא וירא א' את כל אשר עשה והנה טוב מאוד ר"מ אומר טוב זה החיים טוב מאוד זה המות וצורך גדול הוא שלא להזכיר ואף לא לרמז למות בהתחלת הקידוש נוהיא היא סברת החת"ס שבתשו' חאו"ח סי' י' ורבנו צחק מזה ומאוד לא היה ניחא ליה בסברא זו וע"כ אמר שדרכו היה להקפיד לומר בלחש מתחילת הפסוק וירא א' את כל אשר עשה וגו' עי' בס' אורחות חיים לסי' רע"א אות ח' </p> <p>בשעת הגבהת הספר נוהגים לומר וזאת התורה וכו' וכבר נתעורר בזה הגר"ח מוואלאזין שעפ"י ד' ביד משה זה רק חצי פסוק ויש באמירתו משום כל פסוקא דלא פסקי' משה ורבנו אמר שהוא נזהר בזה שלא לומר כמנהג העולם </p> <p>רבנו סיפר לנו שפעם מסר מאמר בכת"י להדפיס וכשקיבל בחזרה מהמדפיסים את הגליונות לבדוק מצא ששינו קצת ממה שכתב הוא בכת"י שכשציטט במאמרו חצי פסוק כתב אח"כ וגו' והמדפיסים רצו לסדרו בסגנון קצת יותר מודרני והשמיטו תיבת וגו' והכניסו במקומו ארבע נקודות להורות שחסר כאן ההמשך כנהוג ורבנו אמר שהקפיד בזה דבהבאת חצי פסוק יש בזה בעיא משום כל פסוקא דלא פסקי' משה וכו' ולפיכך נהגו הגאונים מהדורות שעברו להוסיף תיבת וגו' ואולי לא סגי בהדפסת ארבע הנקודות במקום וגו' </p> <p> </p>