Description
ברור שצורת הפתח הוא דין של מחיצה ואינו דין נפרד. אלא שלפי הרב אשר המחיצה שיש בצורת הפתח הוא רק בקנים ולא בפתח. אבל ר' חיים בהלכות שבת אומר שהמחיצה בצורת הפתח הוא בקנים ובפתח ביחד. וככה מסתבר. הרב אשר הביא את המחלוקת בין הרשב":א והראב"ד במסכת עירובין דף י': בדין של אתא אווירא מהאי גיסא ואתא אווירא מהאי גיסא ומבטל ליה אם הוא שייך לגבי צורת הפתח. הרשב"א אומר לא והראב"ד אומר כן. הדין של אתא אווירא מהאי גיסא ואתר אווירא מהאי גיסא הוא במבוי שרחב חמשה עשר אמות וצריכים למעט את הרוחב שלו כדי שיהיה אפשר להכשיר את המבוי על ידי לחי או קורה. אם אחד ישאיר אוויר של שתי אמות ויעשה עומד של שלש אמות זה ימעט את רוחב המבוי להיות רחב רק עשר אמות מפני שיש שבחמש אמות אלו עומד מרובה על הפרוץ. אבל אם ישים עומד של אמה וחצי וישאיר אוויר של שתי אמות ואז יעשה עומד של עוד אמה וחצי זה לא ימעט את רוחב המבוי. זה אמנם עומד מרובה על הפרוץ מפני שנצרף את שני העומדים ויש אז שלש אמות של עומד כנגד שתי אמות של אוויר. אבל זה לא יצליח למעט את רוחב המבוי מפני שהעומד השני יהיה בטל מדין אתא אווירא מהאי גיסא ואתא אווירא מהאי גיסא ומבטל ליה.
0 comments Leave a Comment