הרב א. קניגסברג שאלות לחזרה במס' בבא מציעא (צג.-צז.) אייר תשע"ג
1. מתי שומר שכר פטור בגניבת אונס - לפי התוס' בב"מ, הרמב"ן, והר"י בב"ק? למה?
[תוס' ב"מ (מב.), רמב"ן שם, תוס' ב"ק (נז.) בשם הר"י]
2. נחלקו אביי ורבה אם שומר שכר חייב היכא דעל בעידנא דעיילי אינשי ובא ארי ודרס הבהמה. כיצד ביאר רש"י את המחלוקת? וכיצד אפשר לבאר שיטת רבה לדעת הרמב"ן והר"י הסוברים ששומר שכר חייב על גניבת אונס? (2)
[רש"י (צג: ד"ה הא, להכי), קצוה"ח (סי' שג ס"ק א), ריטב"א (צג. ד"ה אתא)]
3. מהו החילוק בין שומר חנם לשומר שכר לענין חיוב שמירה על הפקדון – לדעת התוס' בב"מ (מב.), ולדעת הרמב"ן? תן ג' נפקא מינה לדינא לפי שיטת הרמב"ן.
[רמב"ן (מב.), ר"ן (צט.), קצוה"ח (סי' עד) בשם הראב"ד, מחנה אפרים הל' שומרים (סי' יח)]
4. מתי תחילתו בפשיעה וסופו באונס חייב לדעת אביי ולדעת רבא – לפי התוס' (עח.), ולפי הרי"ף? איזה קושיא אפשר ליישב לפי שיטת הרי"ף? מה יתרצו התוס' לקושיא זו?
[גמ' (לו:), תוס' (עח. ד"ה הוחמה)]
5. קיי"ל דתחילתו בפשיעה וסופו באונס חייב. למה חייב? תן ב' טעמים שנתן הגרעק"א בזה, וב' נפקא מינה בין הטעמים.
[חי' רעק"א ב"מ (לו.)]
6. למה מתנה על מה שכתוב בתורה תנאו בטל ומעשה קיים, הרי האדם אומר בפירוש שאינו רוצה שיחול המעשה בלי קיום התנאי? (3)
[תוס' כתובות (נו.), תוס' ישנים שם בשם ר"ת, רמב"ן ב"ב (קכו:)]
7. כיצד יכול למחול על התנאי לאחר שכבר התנה ועשה את המעשה, הא לא אתי דיבור ומבטל מעשה? תן דברי תשו' הרא"ש, הר"ן בכתובות, וכסף משנה בשם הרשב"א בזה.
[שו"ת הרא"ש (כלל מ"ו), ר"ן כתובות (עג.), כסף משנה הל' אישות (פ"ז הכ"ג)]
8. נחלקו ר"מ ור' יהודה אם מתנה על מה שכתוב בתורה בדבר שבממון תנאו קיים. באר במה נחלקו – לפי הרשב"א, ולפי הרמב"ן. למה הרמב"ן לא פירש שיטת ר' יהודה כמו הרשב"א?
[רשב"א כתובות (נו.), רמב"ן ב"ב (קכו:), כסף משנה הל' אישות (פ"ז הכ"ג)]
9. א) כיצד שומרים יכולים להתנות ליפטר מלשלם, הא מתנה על מה שכתוב בתורה תנאו בטל? מה תירצו על זה בגמ'? (2)
ב) לפי דיעה הב' בגמ' יש חילוק בין שומרים לקידושין. תן ה' דרכים לבאר חילוק זה.
[רש"י (צד.), רמב"ן וריטב"א ב"מ שם, תוס' כתובות (נו:)]
10. האם שומר יכול להתנות להתחייב יותר מדינו בלא קבלת קנין – לפי ר' יוחנן? כיצד זה פועל – לדעת הריטב"א, ולדעת הרמב"ם?
[גמ' (צד.), ריטב"א שם, רמב"ם הל' שכירות (פ"ב ה"ט)]
11. איזה שומר יכול להתנות בלא קבלת קנין – לפי הגהות אשר"י? האם יכול שומר חנם להתנות להיות כשומר שכר – לפי התוס'? באר.
[הגהות אשר"י (סי' יז) וגליון הש"ס (צד.), תוס' (נח. ד"ה אמר)]
12. "השואל את הפרה ושאל בעליה עמה...ומתה פטור." ומבואר בגמ' (צד:) שהבעלים משתעבדים משעת אמירה ומאותה שעה הרי הם שאולים לשואל. וקשה דהא אמרינן בגמ' (צז.) גבי שתלא וטבחא וספר מתא דרק "בעידן עבידתייהו" חשיב כבעליו עמו? תן ג' תירוצים לזה – תוס' (צד.), רבינו פרץ, לפי הראב"ד.
[תוס' (צד. ד"ה פרה) ורבינו פרץ שם (ד"ה השואל), שטמ"ק שם בשם הראב"ד, ר"ן (צז.) בשם הראב"ד]
13. דעת הר"ן היא שהשואל ספר פטור מן האונסין (כגון אם נגנב בלסטים מזויין). איזה טעם נתן הר"ן לפטור? מה הקשה עליו המחנה אפרים מדברי הגמ' (צד:)? מה תירץ האור שמח לקושית המחנה אפרים?
[שו"ת הר"ן (סי' כ), מחנה אפרים הל' שאלה ופקדון (סי' ג), אור שמח הל' שאלה ופקדון (פ"א ה"א)]
14. איזה טעם נתן המחנה אפרים לפטור השואל ספר מחיוב אונסין? האם טעם זה תלוי במחלוקת הראשונים או לא? באר.
[גמ' (צו.), מחנ"א הל' שו"פ (סי' ג), אור שמח הל' שו"פ (פ"ז ה"ד)]
15. א) הרמב"ם פוסק שהפושע בעבדים שטרות וקרקעות חייב מפני שפושע כמזיק. וקשה שהרי הרמב"ם פוסק דפשיעה בבעלים פטור, וצ"ע דמאי שנא עשו"ק מבעליו עמו? מה תירצו על זה הש"ך, והנתיבות המשפט?
ב) היאך יכול הרמב"ם לומר שהפושע כמזיק, הרי השומר לא הזיק את החפץ בידים? תן ב' דרכים לבאר חיוב פשיעה לדעת הרמב"ם.
[רמב"ם הל' שכירות (פ"א ה"ג, פ"ב ה"ג), ש"ך (סי' קכו ס"ק סו), נתיה"מ (סי' רצא ס"ק לד, סי' שא ס"ק א)]
16. התוס' בב"ק נסתפקו אם שומר שכר חייב כפל אם טוען טענת גנב בבעלים ואח"כ נמצא שהוא גנבו? תן ג' דרכים לבאר ספק זה.
[תוס' ב"ק (נז: ד"ה נמצא), ברכת שמואל ב"ק (סי' לב), קצוה"ח (סי' רצא ס"ק יז), אור שמח הל' גניבה (פ"ד ה"י)]
17. "בעי רמי בר חמא שאלה לרבעה מהו." לגבי איזה דין נסתפק רמי בר חמא – לפי רש"י, ולפי הרמב"ם? מה קשה על שיטת הרמב"ם? מה תירצו על זה המאירי, והתורת חיים?
[רש"י (צו. ד"ה מהו), רמב"ם הל' הל' שאלה ופקדון (פ"ב ה"ט), מאירי ותורת חיים (צו.)]
18. אם שאל בהמה ליהנות בה בפחות משוה פרוטה, האם חייב בגניבה ואבידה? למה?
[רא"ש (פ"ח סי' א), ריטב"א (צו. ד"ה שאלה), רמב"ם הל' שבועות (פ"ז הט"ז)]
19. מה הדין אם שאל מן השותפין ונשאל לו א' מהן, ופשע השואל – לדעת הרמב"ם? מה הקשה עליו המגיד משנה, ומה תירץ? באר דבריו.
[רמב"ם הל' שאלה ופקדון (פ"ב ה"ח) ומגיד משנה שם, קובץ שיעורים ב"ב (אות תרנ"ח-תרנ"ט)]
20. מה הדין אם שותפין שאלו פרה שלא בבעלים ומתה כדרכה, האם המשאיל יכול לתבוע כל דמי הפרה משותף א' אם יש נכסים לשותף השני – לפי הר"ן, ולפי הרא"ש? באר.
[ר"ן (לד: ד"ה שותפין), קצוה"ח (סי' עז ס"ק א), אבי עזרי סוף הל' מלוה ולוה]
21. "האומר לעבדו צא והשאל עם פרתי מהו...תיבעי למ"ד שלוחו של אדם כמותו ה"מ שליח דבר מצוה אבל עבד דלאו בר מצוה לא." וקשה הא עבד חייב במצוות כאשה? מה תירץ על זה רש"י? מה הקשה עליו הריטב"א? וכיצד ביאר הריטב"א דברי הגמ'?
[רש"י (צו. ד"ה עבד), ריטב"א שם (ד"ה אבל עבד)]
22. האשה ששברה כלים בשעת מלאכתה פטורה. מה הטעם – לדעת הרמב"ם, ולדעת הראב"ד? מה הקשה המשנה למלך על דעת הראב"ד, ומה תירץ המשנה למלך? כיצד ביאר רב גוסטמאן את דבריו?
[רמב"ם וראב"ד הל' אישות (פכ"א ה"ט) ומשנה למלך שם, קונטרסי שיעורים ב"ק (שיעור י"ד)]
23. למה שואל פטור אם מתה הבהמה מחמת מלאכה – לפי הרמב"ן, הרשב"א, והמחנה אפרים? תן ג' נפקא מינה בין הטעמים.
[שטמ"ק (צו: ד"ה הא דאמרינן, אבל) בשם הרמב"ן והרשב"א, מחנה אפרים הל' שאלה ופקדון (סי' ד), טור (סי' שמ) בשם הרמ"ה והרא"ש לגבי מתה בשעת מלאכה שלא מחמת מלאכה, רמב"ם הל' שאלה ופקדון (פ"א ה"א) ומגיד משנה וכסף משנה שם לגבי מתה מחמת מלאכה שלא בשעת מלאכה, מחנ"א שם לגבי נתקלקל ספר מחמת הלימוד בו]
24. האם שואל נאמן לישבע שמתה הבהמה מחמת מלאכה – לפי הריטב"א? באר.
[שטמ"ק (צו: ד"ה ההוא גברא, וכן כתוב) בשם הריטב"א והתוס' שאנץ, פסקי הרי"ד שם (צז. ד"ה ההוא גברא דשאל)]
ענינים שונים
1. כשקנה בקבוק זכוכית של משקה נתכוין רק לשתות ממנו ולזרקו, אבל אח"כ החליט לשמור על הבקבוק כדי להשתמש בו עוד פעמים. האם חייב להטבילו? למה?
[חלקת יעקב, מהרי"ל דסקין]
2. לדעת הרמ"א יש לגמור ההלל בליל הסדר קודם חצות. תן ג' טעמים לשיטה זו.
[ר"ן מגילה (סוף פ"ב) ומג"א (סי' תעב ס"ק א), רש"י פסחים (לו. ד"ה שעונין), רמב"ם ספר המצוות (מ"ע קנז)]
3. אם אב יודע איך למול את בנו, האם מותר לו לכבד אחר למול אותו? מה היא שיטת האור זרוע בזה? וכיצד אפשר לדחות שיטתו בב' דרכים?
[דרכי משה יו"ד (סי' רסד ס"ק א), מהר"ח או"ז]
4. השו"ע פסק שבית אוצר חייב במזוזה. וקשה הרי אין דרים שם? מה תירץ על זה הג"ר יעקב קמנצקי? ותן ב' נפקא מינה לדינא לפי שיטתו.
[שו"ע (סי' רפו ס"א)]
5. למה השוכר בית בחו"ל אינו חייב במזוזה עד ל' יום? (2 דרכים) מה הדין אם דעתו להשתקע שם ליותר מל' יום? תן שיטות הנתיבות, הנחלת צבי, ורב שך בזה.
[תוס' מנחות (מד. ד"ה טלית), ש"ך יו"ד (סי' רפו ס"ק כח), נחלת צבי שם, אבי עזרי סוף הל' מזוזה]
0 comments Leave a Comment